donderdag 20 mei 2010

Zaandam

Aan de weelderige meanderende rivier de Zaan ligt het pittoreske stadje Zaandam. Ooit de thuisbasis van stoere walvisvaarders en ook van Tsaar Peter die hier de fijne trucjes van de scheepsbouwkunst leerde. Maar tegenwoordig wordt Zaandam niet meer zo gewaardeerd. Er wordt voornamelijk minachtend gedaan door Amsterdammers die binnen de ring A10 wonen. Zaandam is in hun ogen net zo ver weg als Tadzjikistan. Geheel ongelijk hebben de Amsterdammers niet die in hun mooie historische wereldstad wonen. De aftakeling van Zaandam begon toen de oude Zaanse huisjes werden overgebracht naar het Japanse pelgrimsoord de Zaansche Schans. Daarvoor in de plaats hebben ze lelijke winkelcentra gebouwd, rare vierkante winkelblokken midden op de Gedempte Gracht gezet en een van de lelijkste stations gemaakt die ik ken.

Gelukkig breken er goede tijden aan voor Zaandam! Na jaren van aftakeling wordt het eindelijk weer de bloeiende metropool die het ooit was. De lelijke winkelcentra gaan plat, de gedempte gracht wordt weer ‘ontdempt’ en als klap op de vuurpijl hebben we ook de Zaanse huisjes weer terug! Ze zijn dan wel in de vorm van een modern hotel en recht boven elkaar gestapeld, maar toch het zijn onze Zaanse huisjes! Dit hotel is behoorlijk omstreden. Sommigen vinden het mooi, anderen vinden het een verschrikkelijk kitsch geval. Hoe dan ook het is beter dan het lelijke aftandse winkelcentrum dat op die plek heeft gestaan en waar ik ooit anti-kraak in heb gewoond.

Het hotel is nog maar 2 maanden open of de eerste gasten hebben zich al van het gebouw geworpen. Twee mannen hebben zelfmoord gepleegd, er is niet bekend waarom of wie ze waren, maar tragisch is het wel. Vonden ze het hotel dan toch niet mooi?

Kortom de meningen zijn verdeeld over Zaandam, maar sinds november 2009 woon ik in deze bruisende stad. Nu zullen veel mensen denken: o arme meid, is ze verhuist naar Zaandam! Maar ik woonde daarvoor 3 jaar in Assendelft-Zuid, nog verder verlaten van de bewoonde wereld en een sociaal leven. Het enige wat ik in Assendelft had waren schapen en muggen. En als je fan bent van schapen en muggen zal Assendelft het walhalla zijn, maar ik persoonlijk hou er niet zo van. Als ik ’s zomers in mijn bloedhete appartementje het raam open had staan was het enige dat ik hoorde “mêhhhh” van een schaap. Ik ben blij dat ik nu een nieuwbouw appartement heb met een grote keuken (met vaatwasser!), een moderne badkamer en dat ik 2 minuten van het station af woon en binnen 10 minuten op Amsterdam Centraal sta. Ook heb ik in mijn slaapkamer eindelijk ruimte voor een grote kledingkast. Hoera ik woon in Zaandam! GOD BLESS ZAANDAM! HALLELUJAH!

1 opmerking: