zaterdag 8 mei 2010

Schotland

Schotland is mooi. Schotland is groots. Schotland is koud. Schotland is eindeloos. Schotland is zon. Schotland is regen. Schotland is in een veel te koude slaapzak liggen in een tentje die half wordt weggeblazen door de storm. Schotland is mooie foto's, mooie kliffen, mooie bergtoppen, mooie lochen, mooie schapen, mooie koeien, mooie wandelingen.

Ik hoor jullie denken: Goh, naar welk land zal Nienke afgelopen week op vakantie zijn geweest? Thailand? Ecuador? Nee, het was Schotland! Het idee ontstond al een paar maanden geleden met mijn vriendin Anke. We wilden naar Schotland. Het oorspronkelijke idee was om de West-Highland route te wandelen, maar bedachten dat we meer van Schotland konden zien als we een auto huurden en rond gingen cruisen. Lui als we zijn! Sarah, de huisgenoot van Anke die elkaar kennen van het studiejaar in Glasgow, ging ook mee en zo gingen we met drie meiden op pad. De allereerste uitdaging van deze reis was uiteraard in een Britse auto rijden (met de stuur aan de andere kant) en links rijden. En omdat Anke mij als hoofdbestuurder had opgegeven was het aan mij om de vuurdoop te ondergaan. Om Edinburgh uit te komen moest ik rotondes over, rotondes met stoplichten en vooral nog meer rotondes. Rechtdoor rijden is geen enkel probleem, maar rotondes met meerdere banen en stoplichten en dan op het juiste moment afslaan. Ach, het ging me best aardig af!

De eerste vijf dagen hebben we gekampeerd. Kamperen is super leuk, maar het is wel frisjes in mei in Schotland. Gelukkig regende het op momenten dat het uit kwam en hebben we ook prachtig zonnig weer gehad. Uit de wind in het zonnetje was het heerlijk! We stonden met ons tentje op een prachtige camping op Isle of Skye aan zee omringt door prachtige hoge bergen. Op de camping stonden alleen maar stoere mannen die de bergen gingen trotseren. Wij besloten om een mooie wandeling langs de kust te maken. Mijn motto is altijd: als je op de berg staat zie je hem niet meer. Voor de wandeling stond 2,5 uur aangegeven. Wij hebben er uiteindelijk 5 uur over gedaan. Op een gegeven moment hield het pad zomaar op en moesten we door de modder verder ploeteren. Maar het was een mooie wandeling en het was mooi weer, dus het kon de pret niet drukken.

Behalve de prachtige natuur is er nog iets moois aan Schotland: Whisky. Single Malt. Verrukkelijk. Ik denk dat ik deze week meer whisky heb gedronken dan in mijn hele leven. Het is een drank die past bij de ruige natuur en het gure weer. Je wordt er warm en rozig van en het helpt je goed slapen in je veel te koude slaapzak.
De laatste drie dagen hebben we in hostels geslapen. We hadden inmiddels zulke wallen onder onze ogen ontwikkeld dat we toe waren aan een echt bed. In Inverness hebben we twee nachten geslapen. Een leuk klein stadje waar de rivier de Ness doorstroomt die weer uitmond op Loch Ness. Uiteraard moesten we daar op weg naar Edinburgh nog even langs rijden, maar helaas geen monster kunnen ontdekken. We eindigden in West End in Edinburgh in een hostel. Het hostel was gemaakt in een kerk en het was een bijzondere ervaring om in een kerk te slapen. Vooral voor mij als ongelovige zonderaar. Om 5 uur 's ochtends reden we naar het vliegveld om op tijd te kunnen inchecken. Als er dan wel een vulkaan in Ijsland besloot uit te barsten waren wij tenminste voor in de rij om op een andere manier vervoerd te worden. Maar gelukkig vloog alles volgens schema en zijn we gister om 10 uur plaatselijke tijd geland. Het was een erg leuke en mooie vakantie. Fysiek rust je niet echt uit met al dat overleven in de ruige natuur, maar mentaal voel ik me helemaal zen! Ik ben klaar om weer te werken en er keihard tegenaan te gaan. Maar ik heb ook al zin in mijn volgende vakantie: Oekraïne en Georgië!

1 opmerking: