maandag 8 november 2010

Fruit vs Groente

Aardbeien zijn lekkere vruchten. Het nadeel van aardbeien is dat ze maar een kort seizoen lekker zijn en vrij prijzig kunnen zijn. Ook vind ik het groene kroontje bovenop erg vervelend want als je het er af haalt blijf je altijd zo’n hard wit puntje achter die ik er dan met mijn nagels probeer uit te pulken. Dat lukt vaak wel maar dan worden wel mijn nagels vies. Sinaasappels zijn helemaal erg wat dat betreft. Vooral de zogenaamde handsinaasappels, welke idioot heeft dat bedacht? Die kan je dus met je handen schillen. Er blijven overal oranje stukjes sinaasappel onder je nagels zitten. Niet echt een fruitsoort die je makkelijk in je lunchpauze kan eten dus. Wat dacht je van grapefruit? Ik heb geleerd om een grapefruit doormidden te snijden en vervolgens de partjes met een lepeltje uit te lepelen. Na het eten van een grapefruit ben je een half uur verder en zitten je handen en armen onder het kleverige sap. Ik noem dit soort fruit ‘thuisfruit’, omdat je het niet makkelijk buitenshuis kan eten. Maar zelfs thuis vind ik het veel te veel gedoe om het te gaan eten.

Dan heb je ook nog ‘zuurfruit’. Al het fruit kan in principe zuur zijn en ik heb daar een fobie voor. Als ik een heerlijke druif in mijn mond stop en hij blijkt zuur te zijn dan staat het kippenvel op mijn rug. Daarom heb ik een soort angst voor het eten van fruit. Bij appels weet je meestal wel welke je moet hebben. Je zal mij nooit blij maken met een Granny Smit, maar een Jonagold vind ik wel lekker. Alleen kunnen ze soms heel meelderig zijn en dan ben ik er ook snel klaar mee. Ik heb af en toe een periode waarbij ik denk: ik ga fruit kopen, want dat is gezond. Vervolgens ligt mijn fruitmand vol en ik eet er niets uit. In het begin ben ik bang dat ze nog niet rijp zijn, vervolgens vrees ik dat ze zuur smaken en daarna ben ik bang dat ze bedorven zijn omdat ik het al zo lang heb laten liggen. Uiteindelijk ligt alles lekker te beschimmelen wanneer ik het in de prullenbak gooi. Nee, fruit eten is niet aan mij besteed.

Neem nu groenten. Groenten zijn eigenlijk al een stuk makkelijker en schoner in gebruik. Ten eerste moet je de meeste groenten koken. Dat vind ik prettig omdat je je dan niet verplicht hoeft te voelen om het mee te nemen naar je werk of als je een dagje naar de Efteling gaat. Je gaat niet op je werk een witlof schotel maken. De groenten die je wel mee kan nemen, zoals tomaat en komkommer, eten makkelijk en hygiƫnisch weg. Spruitjes kan je lekker schillen en koken, sla kan je wassen en in een kom doen, spinazie kan je uit de zak zo in je wokpan werpen. Dat is toch allemaal veel makkelijker dan een kiwi uitlepelen? Maar toch zit er ook een nadeel aan groenten: het is zo godsgruwelijk duur! Een paprika bij de Albert Hein kost al gauw een euro en een aubergine 2,50 per stuk!

Daarom hou ik het liever bij eten wat makkelijk is in gebruik, niet gekookt hoeft te worden, snel je honger stilt, goedkoop is, veel anti-oxidanten bevat (wat dat ook mag betekenen) en natuurlijk heerlijk smaakt. Iedereen weet waar ik het nu over heb: Chocola.
Chocola is de remedie voor alle problemen. De persoon die chocola heeft bedacht mag wat mij betreft de Nobelprijs voor de vrede krijgen. Het heeft mij vele malen getroost als ik liefdesverdriet had of wanneer ik ongesteld was. Het is het ideale verjaardagscadeau en perfect bij een kopje thee. Zonder chocola had mijn leven er heel anders uit gezien. Daarom draag ik nu graag het volgende gedicht op aan chocola.

Chocola
Je smelt zacht op mijn tong
Ik krijg een warm gevoel van binnen
Ik weet niet waarom
Maar ik wil je graag beminnen
Je zoete, bittere smaak vind ik zo fijn
Daarom wil ik je bezitten
En ook al weet ik dat er vele slaven nodig zijn
Van mijn chocola zal ik altijd genieten

2 opmerkingen:

  1. uuuuuh, dr zijn weinig zaken waar ik het niet met je eens ben, maar ik denk dat dit toch wel HET fundamentele verschil in mening tussen ons is: chocola: Yak! Zuur fruit: Yammy! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik weet het, ik weet het. ik moest ook even aan jou denken terwijl ik mijn ode aan chocola schreef ;-)

    BeantwoordenVerwijderen