dinsdag 30 november 2010

Marsmannetjes

Vandaag rees de vraag weer eens op: Is er meer leven in het Heelal? Waarop het antwoord is: Natuurlijk! Alleen zijn het waarschijnlijk geen groene marsmannetjes met drie ogen en vier tepels zoals we in films zien. Waarschijnlijk zijn het eencellige dieren die niet eens zuurstof of water nodig hebben. Misschien zijn er op andere planeten wel hele andere stoffen en moleculen waaruit leven kan ontstaan. Je weet het niet. Theo Maassen heeft het ooit eens leuk verwoord: “Waarom zijn wij opzoek naar buitenaards leven? Als ze dommer zijn dan wij dan wil ik er niets mee te maken hebben. Als ze intelligenter zijn dan wij dan vinden zij ons eerder.”

Ik heb zelf een ander idee over hoe het Heelal in elkaar zou kunnen zitten. Het begon natuurlijk met de Big Bang en sindsdien deint het Heelal nog steeds uit. Stel nou dat alles aan de rechterkant van de kern van het Heelal er exact hetzelfde uitziet als de linkerkant. Dat het een symmetrisch Heelal is. Dat betekent dus dat er aan de andere kant van het Heelal ook een zonnestelsel is met een Mars, een Venus en een Aarde. De aarde daar is op precies hetzelfde moment ontstaan als onze aarde en staat net zover van de zon. Daardoor heeft het exact dezelfde evolutie gehad. Dinosauriërs, ijstijden, tweede wereldoorlog, alles is precies hetzelfde gegaan als bij ons. Dezelfde apen zijn geëvolueerd naar mensen. Dezelfde mensen hadden seks met elkaar op precies hetzelfde moment waardoor dezelfde spermatozoïde aankwam bij hetzelfde eitje waardoor er twee precies dezelfde kinderen uit zijn geboren. Op hetzelfde moment zijn elektriciteit en internet uitgevonden. Zelfs de ontdekking van Amerika en Australië hebben op beide planeten op hetzelfde moment plaatsgevonden.

En nu denkt u misschien dat ik de enige ben die dit denkt. Maar aan de andere kant van het Heelal zit ook een Nienke die op precies hetzelfde moment een column zit te schrijven op het internet en deze bijzondere ontdekking doet. Zij heeft net als ik dagen zitten te dubben waarover ze in hemelsnaam een column over moest schrijven. We hebben allebei dezelfde ouders, zijn op dezelfde datum en tijd geboren en we zitten op precies hetzelfde moment op een Ikea bank in een roze fleece trui met een veel te dikke kat op schoot. Stel nou dat het ooit zover komt dat we naar de andere kant van het Heelal kunnen reizen en ik mijn dubbelganger kan ontmoeten. Hoe zal dat zijn? Het zou net zijn alsof ik thuis kom want alles is precies hetzelfde. Zou ze er echt hetzelfde uitzien als ik? Of is ze toch een groen slijmerig wezen met drie ogen, vier tepels en kieuwen om te ademen in zwavel? Tja, ik zal het waarschijnlijk nooit weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten