woensdag 3 februari 2010

Brief aan mijn ex

Het is tamelijk egoïstisch om deze column/brief te schrijven en ik moet het niet doen. Ik moet het niet doen! Ik moet het niet doen! Maar ik doe het toch. Om de een of andere reden voel ik de behoefte om mijn verhaal te vertellen. Lekker even mijn hart luchten!

Hoofdstuk 1 – Prinses Nienke
Sinds mijn vierde geloof ik dat ik eigenlijk een prinsesje ben maar dat de koning en koningin wilden dat ik een simpele jeugd kreeg. Zo kwam ik terecht bij mijn ouders en kreeg ik een geweldige ‘normale’ opvoeding. Vele jaren later besefte ik dat als ik werkelijk een prinses was geweest dat Willem Alexander dan mijn broer moest zijn. Dit leek mij nogal onwaarschijnlijk. Maar ook al weet ik dat ik niet officieel een prinsesje ben, ik gedraag me er nog wel naar. En wat is het nummer 1 ding dat een prinses wil? Juist! Een prins op het witte paard. Iemand die haar kan redden uit het kasteel, iemand die vecht met draken en iemand die je kan betoveren met een zoen. In mijn naïeve dromen over de prins en de prinses kwamen nooit relatieproblemen voor. De prins ging niet vreemd met andere prinsessen. De prinses twijfelde niet over haar relatie en over zichzelf. Ze vond zichzelf nooit lelijk of te dik, en vrat zich nooit vol terwijl ze naar Desperate Housewives keek. De prins vond haar de allermooiste vrouw op de aarde en plukte iedere dag een bos rozen voor haar. Kortom: mijn fantasie over de prins en de prinses is een sprookje wat nooit werkelijkheid zal worden. Maar zoals in de meeste sprookjes is de moraal altijd het belangrijkst en in dit sprookje is dat de onvoorwaardelijke liefde. Twee mensen die elkaar waarderen, respecteren, het beste in elkaar naar boven halen en blindelings op elkaar kunnen vertrouwen. Daar gelooft dit kleine prinsesje nog steeds in.

Hoofdstuk 2 – Begrip voor jou
Ik kan met overtuiging zeggen dat ik absoluut geen begrip heb voor jouw gevoelens. Het lukt me niet om je te doorgronden, ik begrijp niet waar jij vandaan komt en waarom je de keuzes maakt die je hebt gemaakt. Ze zeggen weleens dat mannen van Mars komen en vrouwen van Venus, daar klopt dus niets van. Er moeten sterrenstelsels tussen ons in zitten zo verschillend zijn wij! Ik snap niets van jouw gedrag, jij snapt niets van al mijn emoties en zo snappen we allebei niets van elkaar. Waarschijnlijk is dat de enige overeenkomst die we hebben.
Ik ben van mening dat jij had moeten vechten voor onze relatie. Als jij in een driedelig pak met een bos rode rozen voor mijn deur had gestaan en me had meegenomen in een luchtballon waar je mij al bungeejumpend de liefde had verklaard, dan had ik waarschijnlijk best verkering met je gewild. In plaats daarvan heb je me gewoon laten gaan, als je echt van me zou houden dan had je me niet laten gaan toch? Aan de andere kant heb ik jou ook laten gaan omdat ik vind dat jij de prins moet zijn. Ik ben slechts een hulpeloos prinsesje dat opgesloten zit in de toren, ik hoef maar alleen te wachten en mooi te zijn. Natuurlijk is dit hypocriet, maar ik heb nooit ontkend dat ik hypocriet ben.

Hoofdstuk 3 – Tot slot
De koning aan mijn zijde zal jij nooit zijn. Helaas heb ik nog steeds een zwak voor je. Je bent net drugs! Ik weet dat het ongezond is maar toch wil ik meer. Natuurlijk zijn er echt wel mannen die leuker zijn dan jij, maar die willen weer geen relatie met mij. Zoals je daar bijvoorbeeld hebt: Bratt Pitt, Matthew Mcconaughey en George Clooney, al is die laatste niet echt mijn favoriet maar het is meer om te beaccentueren dat jij niet de aller aller-leukste man op aarde bent. Ik moet een betere variant van jou vinden. Iemand met jouw humor maar zonder bindingsangst. Iemand die wel burgerlijk oud wil worden. Iemand die me nooit in de steek zal laten en altijd voor me klaar zal staan. Ik weet dondersgoed dat het over is tussen ons en dat zelfs vriendschap niet zal werken. Daarom heb ik als afsluiting van dit verhaal nog kort gedichtje voor je geschreven:

Verliefd
Ik wil weer verliefd worden en naar andere mannen kijken.
Ik wil voor een knappe Zweed of een gladde Italiaan bezwijken.
Ik wil kunnen lachen en genieten van het leven.
Ik wil al mijn liefde aan iemand kunnen geven.

Ik wil naakt met iemand op het strand liggen.
Ik wil cruisen in een cabrio of in het park picknicken.
Ik wil de hele dag met iemand in bed liggen.
Ik wil de slagroom van iemands gezicht aflikken.

Maar dat lukt niet, want ik ben nog steeds verliefd op jou.
Alle liedjes op de radio gaan nog steeds over jou.
Liedjes over liefde, liedjes over verdriet.
Ze gaan over jou en mij, en vergeten kan ik niet.

Klootzak, ik hou van je en ik zal je missen.

3 opmerkingen:

  1. Hoi, Wauw wat een brief. Ik zit nu in een het verwerkingsproces, en het gaat me slecht af. Ik zit er over na te denken om een brief te schrijven naar mijn ex, maar ik durf niet. Jouw brief zet me wel aan het denken, erg krachtig.
    Anoniempje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je moet sowieso een brief schrijven, al is het om alles voor jezelf op een rijtje te zetten. Maar of je ex je begrijpt... daar zou ik maar niet vanuit gaan! Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een vriendin waar ik verkeering mee heb
    Mijn ex vriendin wil mij terug maar ik heb geen Gevoel meer voor haar en dat heb ik ook gezegt Tegen haar weet iemand hoe ik van me ex af kan Komen?

    mvg Marco

    BeantwoordenVerwijderen