donderdag 22 april 2010

As

Heel Europa stond stil. Heel de wereld stond stil. En dat allemaal vanwege een lullig onuitspreekbaar vulkaantje op Ijsland. Het enige land wat nog redelijk wist te functioneren was Ijsland zelf. Die zijn vulkaanuitbarstingen wel gewend. De grootste boosdoener die al het vliegverkeer ontregelde was as. De fijne asdeeltjes komen terecht in de motor van een Boeing 747 en kan ervoor zorgen dat de motor uitvalt en ernstig beschadigd raakt. De schade loopt niet alleen op in miljoenen, het is ook nog eens levensgevaarlijk. Daarom hebben alle grote luchthavens in Noordwest Europa besloten om niet meer te vliegen.

Vele duizenden mensen waren gestrand. In Nederland, Engeland, Thailand of Costa Rica. Ik hoorde dat ze een luchtbrug hadden naar Barcelona en dat mensen vanuit daar nog 20 uur met de bus naar Nederland moesten. Natuurlijk is het vreselijk als je twee weken op vakantie bent geweest en je terugreis duurt drie dagen, maar je bent tenminste nog op vakantie geweest. Er zijn veel schrijnendere gevallen van mensen die naar een begrafenis moesten of mensen die op een orgaan wachten. Moet je je voorstellen: je wacht jarenlang op een nieuw hart. Eindelijk sta je bovenaan de wachtlijst, eindelijk komt er een brief in de bus met goed nieuws, eindelijk durf je te hopen op een langer leven en een mooie toekomst. Je ligt in het ziekenhuis klaar op de operatietafel, binnen twee uur moet je hart in een koelboxje aankomen in het ziekenhuis. Het wordt uit het donorlichaam gehaald en met spoed naar het vliegtuig gebracht wat met ronkende motors klaar staat. Dan hoor je een half uur voordat je onder narcose zou gaan dan het vliegtuig met jouw hart niet kan opstijgen. Vanwege een vulkaan. Vanwege as in de lucht.

Als ik dat allemaal zo hoor begrijp ik niet waarom mensen nog steeds roken. Hoe kunnen je tere longwand en je flinterdunne haarvaten in godsnaam tegen die fijne asdeeltjes als een Boeing er al van kapot gaat? Wat kan as allemaal nog meer vernietigen? Ik heb weleens gelezen dat een vulkaanuitbarsting meer CO2 de atmosfeer in werkt dan wij met al onze uitlaatgassen bij elkaar kunnen veroorzaken. Alleen de gestolde lava daarna zorgt er weer voor dat de CO2 uit de lucht opgenomen wordt. Daarom is die grond ook zo ontzettend vruchtbaar.

Wij mensen zijn heel erg bezig met het leven op aarde terwijl er een grote onbekende brij binnenin zit. Of beter gezegd: de aarde is een grote brij waar een dun korstje om zit met een paar boompjes en beestjes. We denken dat we alles weten en alles in controle kunnen houden, maar die grote brij binnenin gaat gewoon z’n gang. En als ie zin heeft om even naar buiten te komen of om de aarde een beetje op te schudden dan kunnen wij mensen daar helemaal niets tegen doen. Maar de belangrijkste vragen die we nu hebben is natuurlijk: Wie gaat dit betalen? Wie is hier verantwoordelijk voor? Want natuurlijk denken mensen altijd dat alles wat misgaat opgelost kan worden met geld. En terwijl de Duitse backpacker op het vliegveld zit te wachten op een vlucht naar Thailand steken we gewoon nog een sigaretje op en reclameren we onze vliegtickets bij de KLM.

4 opmerkingen:

  1. achja ieder nadeel heb zn voordeel :-)
    ik heb mooi gratis een paar dagen italie erbij gehad!
    kan geen pasta en prosecco meer zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veiligheid voor alles. Dat is vanzelfsprekend het uitgangspunt. dit soort dingen zijn niet goed voor grote multinationals.... Nah ja... Misschien varen Burger King en Coca Cola er wel bij, een aantal overblijvers op Schiphol te hebben maar het gros, kost het. Ondanks het feit dat het vervelend is, en het voor de mens zo belangrijke, geld kost, is het één van de vele bijkomstigheden van leven op Aarde. En ik snap wel dat het allemaal niet makkelijk is, en dat mensen er ongemak van onder vinden, echter moeten we natuurlijk wel rëeel blijven. Een Tsunami is een soortgelijk fenomeen. We scharen het maar even onder natuurgeweld. Aardbevingen zijn daar vaak de aanleiding van. En die hebben de laatste decennia aardig wat mensenlevens gekost. Nou is dat voor ons natuurlijk een ver van je bed show, echter deze voorzorgsmaatregelen om mensenlevens te redden is bijna uniek aan Europa. Azie kijkt niet op een paar koppies meer of minder. Behalve Japan misschien. En van Amerika weten we nu wel dat die graag hun hand aan het eigen volk leggen om een oorlog te verantwoorden.

    De Alanis Morrisette achtige ironische voorvallen die je schetst zijn heel erg vervelend om het mild uit te drukken. Echter te horen krijgen dat er 3 piloten bij om zijn gekomen terwijl je nieuwe hart te pletter klapte is nog vervelender... Alhoewel... wie weet zit er wel een goed hart bij;-)

    De reden waarom mensen nog roken lijken me duidelijk. Ik ben zelf een roker, en ik wil het je wel uitleggen hoor. Mensen zijn verslaafd. In deze maatschappij worden mensen te veel geconfronteerd met de gevolgen van roken, om niet te weten dat ze zichzelf zeer waarschijnlijk een pijnlijke langzame dood tegemoet paffen. Maar ja verslaving. Something you can't stop, omschrijft een quantum fysica professor het. It's beauty lies in it's simplicity, zeg ik dan. Ondanks dit besef opperren wij rokers graag de volgende argumentaties: Kan morgen ook doodgereden worden, of zelfs gebakken brood is kankerverwekkend, of afvallen is ook kankerverwerkend met al dat Aspertaam. Alhoewel dat nooit bewezen is... geef ik toe. Zelf wil ik gewoon stoppen. Maar ik heb nou eenmaal een setje genen gekregen waarin verslaving zich goed in kan gedijen. Ik strijd, en val van het ene in het andere. Ik ben dol op mn uitlaatkleppen. En ambieer geen lang leven. Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.

    Tot slot om je vragen te beantwoorden. verzekeringen gaan dit betalen. En als iemand niet verzekerd is, betaald hij of zij het zelf.

    Life's a bitch, and then you marry one. Any questions?

    Je anoniepje weer. zat bij een veels te oude datum te posten de vorige keer;-)

    Ik noem mezelf...... (tromgeroffel) Incognito! oooh wat passend:-p

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aha, daar heb je mijn onbekende bewonderaar weer die langere verhalen schrijft dan ondergetekende. Het lijkt wel alsof hij ervoor heeft doorgeleerd! Eén kleine tip voor mijn volgende column: je hoeft niet op alle vragen die ik stel een antwoord te geven. Ik stel geen vragen om antwoorden te krijgen, ik stel vragen om ze te stellen en ze in het ongewisse te laten. Maar ik ben benieuwd naar de volgende tegen-column, er mag alleen wat meer humor in zitten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hhmmm... daar basseer ik mijn reactie op. de vragen die je stelt, en de stellingen die je aanneemt. Het verzoek tot meer humor zal ik trachten in te willigen.

    Incognito...

    Ben echt helemaal blij met mn naam:-p

    BeantwoordenVerwijderen