donderdag 15 april 2010

Postcode Loterij

Ik ben een leuke, spontane meid die vol energie in het leven staat. Toch zijn er een aantal dingen in het leven waar ik me verschrikkelijk aan kan storen. De meeste ergernissen heb ik al uitvoerig besproken in mijn columns, maar er is één ding waar ik tot op de dag van vandaag mijn handen vanaf heb gehouden. Het is iets waar ik me al een tijdje aan erger maar ik heb het me nooit zo bewust gerealiseerd omdat het zo vervlochten zit in onze maatschappij. Iedereen doet eraan mee, zelfs mijn ouders, zelfs Linda de Mol en zelfs mijn jeugdheld Hennie Huisman. Mijn Hennie, waar ik als kind altijd een keer naast wilde staan om een keer in de Mini Playbackshow als Madonna uit de lift te komen met punttieten en al. Helaas heb ik niet meer de leeftijd om mee te doen aan de mini playbackshow en Hennie is ook niet meer wat hij geweest is. Hij was mijn respect al een beetje kwijtgeraakt toen hij opzoek ging naar God. Daarna werd het er al niet beter op toen hij Korenslag ging presenteren. Een programma waarin zangkoren tegen elkaar streden om het beste koor van Nederland te worden. Dan moet je je voorstellen: grote groepen vrouwen van halverwege de veertig die zesstemmig ‘Thriller’ van Micheal Jackson zingen. Niet leuk dus.

Het absolute dieptepunt voor mij is natuurlijk toen Hennie Huisman zich ambassadeur liet worden van de Postcode Loterij show. Ik heb een gloeiende hekel aan de Postcode Loterij Show. Ten eerste omdat ze niet alleen de prijs aan jou geven, maar ook aan je buren. Dus je kan nooit eens opscheppen over de mooie nieuwe Ferrari die je hebt gekocht want de straat staat vol met dure wagens. Ten tweede geven ze je continu het gevoel dat als je geen lid bent dat je dan een lulletje rozenwater bent. Denk je eens in: al je buren hebben een Ferrari en jij rijdt nog steeds in een Opel Corsa. Ten derde (en dit is mijn grootste ergernis) ze pretenderen een Goede Doelen Loterij te zijn maar ondertussen verspillen ze al hun geld aan dure tv-reclames, goed betaalde BN-ers en irritante post in mijn brievenbus. Dat laatste, daar irriteer ik me nog het allermeest aan! Terwijl de Postcode Loterij een paar Orang-oetangs redden in Borneo kappen ze de halve jungle om zo veel mogelijk spam in mijn brievenbus te deponeren. Iedere week sturen ze een brief aan ‘de bewoners van’ met het bericht dat ik een auto gewonnen heb. Vervolgens moet je om die auto te kunnen krijgen eerst lid worden, drie loten kopen en dan maak je kans om eventueel een auto te winnen. Vorige week ontving ik een blanco enveloppe met mijn naam en adres erop. In eerste instantie leek dit niet op reclame. Ik maakte hem open en zag als eerste een parkeerkaart die tegen de brief aan zat geplakt. De brief vertelde mij dat ik uit duizenden mensen uitgekozen was om kandidaat te worden in de tv-show Miljoenenjacht en de uitrijkaart voor de parkeergarage hadden ze alvast toegevoegd. Mijn ‘ik wil graag op tv komen’-hartje begon direct sneller te kloppen. Mocht ik meedoen aan Miljoenenjacht? Ik ging direct naar de website waar ik mijn persoonlijke kanscode moest activeren. Nadat ik mijn code had geactiveerd kreeg ik een volgende pagina waar ik mijn gouden koffers kon kiezen. Toen ik mijn geluksnummers gekozen had moest ik van de Postcode Loterij al mijn gegevens invullen inclusief bankrekeningnummer en ik moest drie loten kopen á 8,50 met straatprijsverdubbelaar. Nou lekker is dat. Daar gaat mijn droom van rijk en beroemd worden. Ik ga natuurlijk geen loten kopen! Ik vind het belachelijk dat ze zoveel post versturen naar mensen die geen lid zijn. Ze maken je continu lekker met kreten als ‘hoera! U heeft een auto gewonnen’ terwijl ik helemaal niet mee speel en ook geen auto van ze krijg. Ik vind dat het nu eens afgelopen moet zijn met die milieuvervuilende spam van ze!

Wat moet je nou doen tegen zo’n grote organisatie? Hoe hou je tegen dat ze je die vervelende post sturen? Ik heb besloten om zelf in actie te komen tegen deze grote boze monopolistische loterij. Er zijn een aantal dingen die ik reeds heb ondernomen in mijn strijd tegen de Postcode Loterij.
1. Ik ben lid geworden van de ‘Anti-Postcode Loterij Hyves”. (http://postcodenaaierij.hyves.nl/) Hij telt maar liefst 23 leden! En voor de mensen die Hyves niet kennen, gemiddeld heeft een 13-jarige scholier ca. 341 vrienden op Hyves. Ik voel dat ik deel uit maak van een elite groep Postcode Loterij haters.
2. Ik heb een uiterst vernietigende column geschreven. Zie hierboven.
3. Ik heb een filmpje op YouTube gezet. En als je tegenwoordig iets of iemand kapot wil maken dan moet je zorgen dat je een choquerend stukje undercover documentatie op het internet zet. Peter R de Vries eat your heart out! http://www.youtube.com/watch?v=bG2wDFp41tw

Nu maar afwachten of ze bang worden.

7 opmerkingen:

  1. Hoi meis,

    Wat moest ik weer lachen om je column!
    En nu maar duimen dat je naar de tv show van LINDA mag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Seriously de Postcode Loterij is een normaal bedrijf die zich richt op goede doelen. Top organisatie!! Niks mis mee!!

    Daarnaast zeg je in je YOUTUBE filmpje: Ik wil gewoon geld zonder dat ik iets betaal.. Really...Blijkbaar val je helemaal in hun doelgroep haha van gemiddelde Nederlander.. Journalistiek laat me niet lachen.. Daarbij is dit onderwerp ontzettend achterhaald. Ga iets interessants schrijven!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Joepie, mijn eerste hate-mail! Dit betekent dat ik besta!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geheel onterecht.....pff hate mail.
    ik zeg: Nienke solliciteer bij de keuringsdienst van waarde.

    Keep on the good work.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. first of all.... De hate mail was niet van mij... tamelijl onsympathiek. Als je het niet interresant vind, had je het niet moeten lezen... Is het jou blog? Afzeiken kan iedereen. dat zie je maar weer. ben ik het levende bewijs van. Reageren op mij zou ook hypocriet zijn... want dan lees je het nog steeds... Een verdere stilte zou gepast zijn:-)

    2de... Nienke... je postcode en huisnummer is genoeg voor een adres. en dus je fysieke verblijfplaats. Ik weet niet of je die op youtube prijs wil geven. misschien haal ik oude koeien uit de sloot, maar wou het je toch even laten weten...

    Groeten. Incognito;-) voor de rest. Fuck de staatsloterijshow. corrupte zakkenvullers. percentages gaan naar goeie doelen. Niet alles. en je zou je ook af moeten vragen wat al deze manipluatieve mailings kosten om iemand het geld uit zijn zak te kloppen voor goeie doelen. Dat moet een weloverwogen beslissing zijn van iemand. Niet een traject waar je heel glad in geluld bent.

    Ave.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O, de staatsloterijshow vind ik weer een hele sympathieke organisatie waar ik zo nu en dan eens een lot koop met het eindcijfer wat ik zelf heb gekozen. Daar kunnen mijn buren tenminste niet van mee profiteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik haal dingetjes door elkaar.... maar ja. ik koop nooit loten. je hoopt dat je wat wint. En hopen is voor mensen die weten dat ze er zelf niks aan kunnen doen. Ik hekele hopen. staat naast machteloosheid...

    Greetz, Incognito

    BeantwoordenVerwijderen