vrijdag 9 april 2010

SGP

Ik weet niet wat het is maar om de een of andere reden heb ik het steeds weer in mijn columns over het Christelijke geloof. Het is niet dat ik het onderwerp op zoek of dat ik het er graag over wil hebben, maar het komt iedere keer op mijn pad. Op de een of andere manier valt het me op wat die Christenen nu weer hebben en waarschijnlijk wordt het met een vergrootglas uitvergroot door mijn fundamentalistische atheïstische opvattingen. Wat Geert Wilders met de Islam heeft heb ik met het Christendom. Daarom begrijpen Geert en ik elkaar zo goed.

De volgende internet-krantenkop trok mijn aandacht: “SGP 'diep geraakt' door vonnis”
Volgens de mensenrechten wetgeving van de EU mag de SGP vrouwen niet anders behandelen dan mannen. En dat heeft de SGP diep geraakt. Logisch. Zij vinden dat ze een “vereniging” mogen oprichten en daarbij hun eigen huisregeltjes mogen schrijven. Ze vergelijken deze kwestie met een voetbalvereniging. Je hebt tenslotte ook mannenvoetbal, waarom mag dat dan wel? Nou lieve SGP, omdat er naast mannenvoetbal ook vrouwenvoetbal bestaat. Alleen in de politiek heb je geen mannenpolitiek en vrouwenpolitiek. We zullen met elkaar, man en vrouw, oud en jong, gelovig en ongelovig, dit land moeten regeren. En dat wordt vrij lastig als je de helft van je bevolking uitsluit van kiesrecht. Hebben wij vrouwen daar tachtig jaar geleden voor gestreden? Werken we ons daarom het schompes, moeten we carrière maken, kinderen baren, eten koken, drie studies volgen, wenkbrauwen epileren, de hond uitlaten, vakantie boeken en er altijd piekfijn uitzien? De SGP wil het liefst dat de vrouw een goedgelovige, rokdragende, kinderbarende, boerenkoolmetworstkokende slaaf van de man is. En voor een groot gedeelte zijn we dat ook… maar we hebben tenminste wel stemrecht. Dat wil de SGP ons dus afnemen als zij het voor het zeggen zouden krijgen. We leven toch niet in de middeleeuwen? Gelukkig krijgen zij het nooit voor het zeggen in dit land omdat vrouwen wel stemrecht hebben. En wij zijn wel goed, maar niet gek!

Nu even een heel ander onderwerp: De TV-kantine is weer begonnen! Wie kent het niet, de persiflage show van Carlo Boszhard en Irene Moors. Dit keer is de make-up nog beter, hebben ze meer typetjes en is het acteerwerk sterk vooruitgegaan. Natuurlijk vind ik als tv-verslaafde alle tv leuk, net zoals een alcoholist ieder soort alcohol nuttigt, maar de tv-kantine is toch wel zwaar onderschat door het elite publiek. Behalve door Matthijs van Nieuwkerk want die is ook fan van het programma, hij deed zelfs mee in de eerste uitzending van vanavond. Daar speelde hij een scene met een persiflage van Marc Marie Huijbregts. Matthijs van Nieuwkerk speelde zichzelf niet echt goed, maar daarentegen was Carlo als Marc Marie hilarisch! De rode draad van de aflevering ging over een geheime tape waarop een bekende Nederlander was gefilmd die zijn imago niet naleefde. Uiteindelijk bleek het Geert Wilders te zijn die met Marokkanen Döner aan het eten was en stiekem een hoofddoekje paste. Erg schadelijk voor zijn imago natuurlijk. Maar als Geert Wilders in een persiflage programma een vriend van de Islam kan worden, dan kan de SGP een vrouw premier van Nederland laten worden en kan ik zelfs Christen worden! Carlo en Irene kunnen met hun programma de ideale samenleving creëren. Helaas houden ze zich niet bezig met mensenrechten, armoede en politiek. Het is een vermakelijke show met persiflages van B-sterren waar tv-verslaafden in de pauze van de X-factor naar kunnen kijken. Om het onderwerp Geert Wilders nog even toepasselijk af te sluiten heb ik een leuke uitspraak die ik vandaag van een collega heb gehoord.
Ik heb aan twee dingen een hekel: discriminatie en buitenlanders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten