maandag 25 oktober 2010

Big Google is watching you

Google weet alles van me. Mijn totale e-mailverkeer gaat via G-mail van Google, ik hou mijn financiën bij in Google Docs, ik zet mijn vakantiefilmpjes op Youtube en ze weten wat in zoek op het internet. Zo weten ze ook dat ik aanstaande zondag ga optreden in Café de Nieuwe Vaart want dat heb ik gegoogled. Ze weten zelfs welke liedjes ik daar ga zingen, want die songteksten heb ik ook gegoogled. Ook weten ze waar ik donderdag naartoe ga want ik zoek mijn route altijd op via Google Maps.

Nu stond er een stukje in de krant dat Google Streetview e-mails en wachtwoorden heeft onderschept. De auto’s waarmee ze door de straten rijden kunnen data onderscheppen van je draadloze internet. Ook kunnen ze Ip-adressen bij iedere woning onderscheppen. Dat is handig want nu kunnen ze niet alleen je huis fotograferen, maar ook direct vermelden wie er woont en wat je favoriete hobby’s zijn. Hier kunnen adverteerders weer handig op inspelen. En iedereen houdt van reclame toch?

Ik vind het altijd grappig hoe er bovenaan je inbox bij G-mail altijd reclames staan. Ook wel “gesponsorde links” genoemd. Daar komen de gekste dingen naar boven! Laatst stond er bij mij in beeld: “Artistieke naaktfoto’s. Laat nu mooie artistieke naaktfoto’s van jezelf maken.” Of: “Roll-up Banner voor ieder.” Ik weet niet eens wat een Roll-up banner is, laat staan dat ik het nodig heb! Nu net stond er: “Seniorengeluk.nl (50+) Kom nu chatten en daten!” Hoe komen ze erbij? Die meneer bij Google die mijn e-mails zit te lezen heeft niet echt een goed beeld van me gekregen. Daar moeten ze toch echt een ander mannetje op zetten hoor.
Google weet een hoop van mij, maar gelukkig niet alles!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten