maandag 18 oktober 2010

Feit of Fictie?

In een gesprek met Henk
Henk: Zeg Nienke, ik las laatst dat stukje over Geert Wilders.
Nienke: O, wat leuk.
Henk: Nou ik vond dat niet zo leuk!
Nienke: Waarom dan?
Henk: Omdat jij zegt dat PVV-stemmers domme mensen zijn.
Nienke: En jij stemt op de PVV?
Henk: Nee natuurlijk niet! Maar ik ben wel dom en ik wil niet vergeleken worden met PVV-stemmers.
Nienke: Sorry Henk, ik heb het niet zo bedoeld.

In een discotheek
John: Hey chickie!
Nienke: Hallo, wie ben jij?
John: Een lekkere neger, wat dacht jij dan!
Nienke: Eh…
John: Ik las in jouw columns dat je graag een kind wilt.
Nienke: Nou, dat was gewoon een verhaal.
John: Ik kan wel tot je dienst zijn hoor.
Nienke: Nou, zo bedoelde ik het niet helemaal…
John: Gaan we lekker swingen, let the magic happen baby!
Nienke: Nee, dat wil ik helemaal niet!
John: Niet? In je column staat heel anders.
Nienke: Ja maar dat is fictie.
John: Wat bedoel je, frictie?
Nienke: Nee fictie, fantasie. Het is maar een verhaal.
John: Dus je wilt geen kind van me?
Nienke: Nee, echt niet.
John: tsss…


In gesprek met een vriendin
Hanna: Hey Nienke, wat zonde dat je schoenen gestolen zijn!
Nienke: Wat bedoel je, welke schoenen?
Hanna: Ja, dat las ik in je column, je schoenen zijn gejat. Dat vind ik echt belachelijk!
Nienke: Ja maar…
Hanna: Ik vind niet dat je het hierbij moet laten hoor. Als ik jou was zou ik echt naar de politie gaan en aangifte doen. Zo kan het toch niet langer, het wordt echt steeds erger in dit land. Eerst jatten ze je fiets en gaan ze ook al schoenen jatten.
Nienke: eh… Hanna…
Hanna: Nee hoor, het maakt niet uit hoe duur of goedkoop ze waren. Het is een principekwestie. Ze moeten gewoon met hun poten van jouw spullen afblijven. Ja zo is het toch? Het kan toch niet gekker worden!
Nienke: Hanna, het is niet echt gebeurd.
Hanna: Oh.
Nienke: Het was gewoon een verhaal.
Hanna: Nou dan vind ik het een stom verhaal!
Nienke: Oké.

Bij mijn moeder
Moeder: Ik vond je column van vorige week weer ontzettend leuk!
Nienke: Dankjewel, ik vond hem zelf ook wel goed gelukt.
Moeder: Maar je was vergeten te vertellen dat ik de naam van je kat heb bedacht.
Nienke: Nou ja, dat deed niet helemaal ter zake.
Moeder: En in dat verhaal over je verjaardag heb je niet verteld dat je uiteindelijk van je vader een kaartje voor het concertgebouw hebt gekregen en van mij een hele dure patisserieworkshop. We zitten al ver boven de 75 euro hoor inmiddels.
Nienke: Ja mam dat weet ik toch. Het is alleen toch veel grappiger om het een beetje te overdrijven.
Moeder: En het klopt ook niet dat de hond op het balkon heeft gepoept. Wende heeft netjes buiten gepoept, dat deed ze keurig.
Nienke: Ja dat was ook een grapje. Als ik alleen maar waargebeurde dingen in mijn verhalen mag zetten dan worden het wel hele saaie columns.
Moeder: Is het dan allemaal fictie?
Nienke: Natuurlijk. Kijk, ik maak echt wel iets mee in mijn leven, maar ik zal het altijd aanpassen en overdrijven.
Moeder: O ja.
Nienke: Zelfs dit gesprek wat we nu hebben. Dat gebeurt dus helemaal niet echt.
Moeder: Meen je dat nou?
Nienke: Ja mam, alles is fictie. Je bent gewoon een onderdeel van mijn verhaal.
Moeder: Toch voelt het heel realistisch.
Nienke: Nou geloof me, het is allemaal nep. Al mijn columns zijn gebaseerd op fictieve personen, zelfs ik ben fictief. Die gesprekken die hierboven staan zijn ook allemaal niet echt gebeurd.
Moeder: Dat is toch wat!
Nienke: Ja, zeg dat wel.

2 opmerkingen:

  1. Je column is weer helemaal top: Ik hoop dat je nog heel lang ons aan het lachen kan krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind deze column een van de leukste en de grappigste columns van je ooit!

    BeantwoordenVerwijderen